Pengalaman Berkerja Di Restauran Makanan Antarabangsa (RMA)!
My First Month was a chaos!
Aku di tempat sebagai service crew lebih kurang sebulan dua minggu
macam tu. Untuk pengetahuan semua, service crew untuk outlet saya ketika itu
ada empat orang dan ini tak termasuk cashier ye. Pada mulanya, aku bekerja
tidak lah terlalu berat sangat sebab kali pertama masuk mereka baru mula ajar
aku cara-cara untuk key in menu mengikut meja semua dan ianya perlu banyak kali
praktis baru ingat mana nak tekan (sama seperti jadi cashier).
Dua tiga minggu aku berkerja masih
lagi boleh bertahan tapi banyak juga cabaran dan halangan seperti contoh: STAFF TAK DATANG KERJA IKUT JADUAL!!!
Hah…ini masalah paling besar dalam
dunia pekerjaan bila staff berani tak datang kerja kemudian tiada apa-apa
tindakan yang dibuat oleh pihak atasan. Dan di sini lah masalah mula muncul di
mana aku struggle untuk survive dalam service industry!
Hari-hari aku mula la suram. Nak
tahu kenapa? Sebabnya aku terpaksa untuk berkerja lebih masa daripada yang
biasa. Fuh tekad nak kerja la kan. Tapi hasil gaji yang aku dapat takde pun
mencecah dua ribu pun. Dan baru sekarang aku rasa peritnya bekerja jadi kuli
biasa yang terpaksa berkerja lama dan berat tapi gaji tak seberapa. Untuk
pengetahuan semua, saya bukannya berpangkat SPM. Niat pada mulanya untuk
mencari kerja sebab dah tak tahan duduk melingkuk kat rumah dan income tak
masuk. Menggangur untuk 4-5 bulan macam tu.
Restaurant saya bekerja ni ada tiga
tingkat. Tingkat pertama kawasan cashier, TAKE AWAY dan kitchen. Tingkat kedua,
kawasan bar dan DINE IN. Akhir sekali, tingkat Maut atau tingkat ketiga tempat
letak stock barang-barang yang berat mencecah 20 kg kena bawa naik dari tingkat
satu sampai tingkat tiga! Oh penat kot. Seminggu sekali kena bawa naik stock ke
atas bila stock sampai. Maka kaum ADAM paling banyak mengerah tenaga fizikal
dan mental! Kesian betul.
Cabaran berkerja di service crew
bukan berhenti kat sini je. Disebabkan atas faktor pertama yang dinyatakan di
atas tu menjadi punca segala-gala sistem tergendala! Bayangkan dengan
bertingkat-tingkat punya restaurant dan kami pun bukannya ada lift makanan.
Saya dan service crew yang lain perlu mengangkat hidangan daripada tingkat satu
ke tingkat dua beberapa kali. Jika
pelanggan pesan 15 hidangan maka lebih kurang 6 ke 7 kali kami kena angkut naik
atas. Lagi perit kalau aku kena kerja seorang dekat bahagian DINE IN lagi kalau
waktu weekend dan lunch hours!
Pengalaman aku paling aku tak boleh
lupa bila staff sengaja tak datang kerja atas faktor pertukaran management
group! Alasan yang paling nonsense bila staff-staff macam ni buat perangai.
Dari situ aku mula tak respect staff-staff restaurant ni. Tapi yang paling best
bila staff kat situ berhenti secara serentak. Kisah ni aku tak mau cerita sebab terlalu extreme
dalam alam pekerjaan.
Niat aku untuk bekerja di
restaurant ini dah mula layu tapi masih lagi bertahan dengan niat tunggu dapat
panggilan kerja yang lagi lumayan.
Ulasan
Catat Ulasan